Historiska årtal
1150-tal Rövarna i Fudalen stenas på Tjuvholmen
1150 Fudal hade 6 st skattebönder
1569 Fudal hade 4 st skattebönder
1709 Svår torka området mellan Fu och Rismor torkar all växtlighet bort
1853 Fångskjuts med Orsabor på väg till länshäktet i Falun gör uppehåll i Fu. Större delen av byns befolkning kommer för att titta på de konventikelanhållna.
1856 Tack vare den snörika vintern är det möjligt att forsla Carl XIV Johans sarkofag frn porfyrverket i Elfdalen till Stockholm via Gefle hamn. Transporten passerar Fu.
1891 Järnvägen Rättvik - Mora förbi Fu öppnas den 2 augusti
1892 Postanstalt Fu inrättas och adressen Fu börjar användas i stället för Fudals kvarnar
1895 Bolagsordning för "Fu tullqvarns aktiebolag" fastställes i nåder av Kongl. 1908 Bjöns Nils Nilsson häktas på Fu station för misshandel begången i augusti förra året då han knivhögg två ynglingar och sedan rymde.
1909 I Fu byggs Tjärfabriken
1916 Fyra skvaltkvarnar finns ännu i behåll i Fuån nedströms kvarndammen i Fu. Sturkuänn, Nykuänn, Sillbullkuänn och Gunäskuänn nu ombyggd till tullkvarn
1947 En sommardag flammar en skogsbrand upp 2 km söder om Fu.
1958 Fu har 24 st hushåll
1965 Fu järnvägsstation rationaliseras bort. Sista tåget gör "Stopp i Fu" och stinsen Erik Ahlin avtackas vid en hejdundrande fest i bygdegårdne.
1983 Sista mäldavgiften inkasseras i Fu kvarn.
Kvinnfoksdjärå
Af By Anders Januari 1939
(Renskrivning från handskrift, rubriksättning och redigering Henry Johansson 1996)
Nusnäsmålets beteckningar för de olika könens
arbeten äro att de är "kvinnfoksdjärå” (kvinnfolksgöra) eller "karrfoksdjärå" (karlgöra). "Äd e bar nå krippdjärå" (Det är bara nått
barnarbete). "An få kvinnfoksdagspenning" = då
en man gjort ett kvinnsdagsverke eller arbetat
sämre än en karl borde.
Stallii
Att sköta hästen och stallet var alltid männens arbete och om dessa voro flera ålåg det alltid
husfadern att tillse att det var ordentligt gjort. Att
hålla rent i stallet skulle väl vara någon av de
yngres första arbete på morgonen. På samma
gång omsåg han och vattnade hästen. Om ett sto skulle komma med fö1 var det
husbondens plikt att passa därpå. Redan flera
dagar i förväg började husbonden ligga på vakt i
stallet. Det ansågs inte vara kvinnfolksgöra i
stallet. Det var kränkande för en karl att höra att hustrun skötte hästen.
Fjåsä
Kornas skötsel och mjölkning ålåg kvinnorna
under husmors uppsikt. Men det kunde under
stundom hända att någon av männen hjälpte till med att mocka ladugården.
När kon skulle kalva var det husmors göra att ta
ga emot kalven. Redan flera dygn i förväg var
hon ute någon gång hvarje natt och såg till den
kalvfärdiga kon. Ä
ven när en ko skulle betäckas ålåg det husmodern att leda kon till tjuren. Detta kunde stundom bli att gå en hel mil med kon.
Som vallhjon var nog husmor bäst. Detta emedan
hon hade största tålamodet att vänta hos sina
djur. Om det var ett "gäslag" (kreatur från flera
gårdar som vallades) var det nogare att en husmor följde och gick i täten och sjöng sin vallåt så att hennes djur följde henne och de
andra gick med i sällskapet. Då kunde någon
flicka eller pojke följa för att hjälpa till att hålla
ihop hjorden och för att åalla sällskap.
Det har nog av ålder varit ett kvinnsarbete att
valla kreaturen här i Mora, därom vittnar sagan
om Tjuvholmen i Siljan som skall hava sin
upprinnelse fran omkring 1150.
Att valla får förekom ej. Dessa gingo i stora
hopar till dess de skulle hämtas in . Men getterna vallades något av flickor och pojkar. De skulle ju
in varje kväll for att mjölkas.
Rugárder
Att kvinnor hjälpt till att uppsätta gärdesgårdar är
ej känt. Men väl har de varit med och plockat ihop vidjor att binda med. "Gråvidjur"
(granvidjor).
Sånindje
Kvinnorna voro med i vårarbetet. En del kunde
även plöja. Alla kunde harva och köra gödsel och
voro även med under såningen. Men intet
dikningsarbete gjorde de. Det var vanligt att husmodern var den som sådde
ut säden. Åtminstone den säd som ansågs
viktigast såsom korn och höfrö. Havren kunde
mannen så ut ibland om det var på ett ställe där
det ej var så synligt. Det troddes att kvinnorna
sådde jämnare än mannen. Linet såddes alltid av
husmodern.
Lotäktn
Lövtäkt i form av kärvar hjälptes man åt med. Mannen högg ner och kvistade av björkarna,
medan kvinnan tog ihop kvistarna och band dem
till kärvar som sedan restes upp på torr plats eller
lades upp i hässja for torkning.
Men under sommaren skulle den kvinna som var i fäbodarne med kreaturen dagligen stryka löv.
Antingen i en korg (Lovtöjta) eller i en säck.
Dessa löv utbreddes for torkning. Att ta upp torv, att begagna som strö under vintern, var karlarbete.
Slånindje
Vid slåttern ansågs en kvinna lika god som en man både i att skota lien och räfsan. Att hässja
höet ålågmannen. Med god hjälp av kvinnorna som kammade ut höet i rämsor (Kämbur) som av
mannens lyftes upp på stängerna. Att bära ihop höet på marken och att taga emot det på skullen var kvinnans givna lott. Vid renräffsningen skulle barnen hjälpa till likaså de gamla. Vid sädesskörden skulle kvinnan var med och taga upp samt binda tillsammans det avskurna.
Många kunde även taga lien och skära lika bra
som mannen. Sedan skulle de lägga ihop band. Därvid kunde barn hjälpa till. Medan mannen skulle hässja eller snesa och de gamla skulle räffsa. Sedan återstod det for barnen art plocka axen som lag kvar på åkern. Vid inkörningen var det vanligen kvinnan som var på lasset och lade till rätta. När man kom hem var det åter kvinnan som fick gå upp i sädesgolvet och lägga stacken. Linet revs alltid av kvinnorna men ärterna dem skars av männen.
Truskning
Vid tröskningen av säden var det vanligen
kvinnorna som utförde detta arbete med slagorna. Då de hjälptes åt fyra stycken från fyra gårdar, som på detta sätt gjorde arbetsbyte. Att tröska för lön har ej varit bruk, men väl har man lejt tröskfolk från andra orter hit.
När tröskningen var färdig skulle mor i gården
kasta den och ränsa den så ren som det var möjligt.
Bersånknindje
Bärplockningen ombesörjdes mest av gårdens
ungdomar. Varvid smultronplockningen som regel tillkom barnen.
Fistja
Det har förekommit att kvinnor deltagit i fisket. Särdeles vid vittjandet av näten då kvinnorna
skötte årorna. Likaså vid fiske med drag och utlägggande av långref samt dess upptagande.
Djorslakt'n
Någon slaktare farms ej i byn utan all slakt
verkställdes av kvinnor. Flera sådana funnos som
i huvudsak sysslade med slakt. Dessa skulle kunna slakta vilka kreatur som helst. Men eljäst var nog nästan vilken kvinna som helst kunnig att slakta åt sig själv av gårdens olika kräk såsom kalvar, getter och får.
Om större djur såsom kor och grisar skulle slaktas så anlitades en sådan kvinna som var van vid slakt. Av dessa funnos i byn flera. Enär mannen i allmänhet voro jagare kunde aven dessa vara med vid slakten. Då dessa ju voro starka var det givet art de skulle hjälpa till art flå av skinnen och hugga eller stycka kropparna. Blodet tog husmor emot och vispade och ävenså inälvorna. Tarmarna skulle slakterskan rengöra. Något förbud for havande kvinna att deltaga i slakt är ej känt.
Småbarn fingo ej närvara, men väl sådana som
var 6-7 år. Dessa skulle då enligt sin egen tro vara med och hålla i rumpan for att allting skulle gå bra.
Gäldnindje
Den kastrering som kunde förekomma (mest någon kull smågrisar samt en eller annan gumse eller bockkilling) utfördes alltid av kvinnor. Dock ej av alla utan endast ett fåtal i byn. Men dessa gjorde det också lika bra om ej bättre än en veterinär.
Båkånindje
Det har hänt att någon av gårdens karlar har hjälpt till med brödets gräddande då det ej varit så många kvinnor. Annars har man skrämt bort
pojkarna från bakbordet med att om de ej lät degen vara kom råttorna och åt av dem skruven. Dessa skulle däremot hugga och bära in ved och
vatten samt sköta om middagskokningen.
Stjinnarheta
En del karlar har nog varit så tilltagsna att de kunnat klippa till och även sy åt sig byxor samt lappat sina skinnbyxor och pälsar. Men vanligast togs denna förtjänst av Malungskarlar som gick i gårdarna och sydde.
Skomakari
Nästan varje bonde kunde själv tillverka gårdens behov av näverskor, som var de vanligaste.
Skulle man ha finare kängor fanns i byn två skomakare som pliggade ihop sådana. Även kvinnorna kunde hjälpa mannen med att sy ihop läderstyckena samt kantsy omkring dessa.
Brännvinskokeri
Brännvinsbränningen sköttes av husmodern själv
i ladugården. Detta var lika naturligt som att man
nu for tiden brygger svagdricka. Kvinnorna voro ändå ej drinkare.
Jole
Julbrasan tändes av mannen innan han gick till stallet och skötte om hästen. Hästen fick havre att äta innan han skulle ut och springa till kyrkan med dem som skulle fira julottan där.
Ingan va fö mer
Någon rangskillnad vid bordet fanns ej. Mannen och hustru sutto brevid varandra och sedan barnen så långt utrymmet medgav. Blev det trångt kunde småbarnen få vänta eller också stå vid något hörn. De tröstades då med att de skulle
stå medan de äto så växte de fortare.
Kripparbet
En hel massa småärenden och uppassning ansågs vara barnens arbetsfält. Men när de konfirmerats
ansågs de ej längre som barn utan kunde då vara
med på lite av varje. Dock fingo de ej full dagspenning utan endast 2/3 av den vanligaste.
Då kvinnfotje va sjover
Då mannen voro borta pa arbete t.ex. i Stockholm eller annorstädes ålåg gårdens skötsel den hemmavarande kvinnan och barnen. Det gick i allmänhet bra. Det arbete som de då ej kunde utföra själva fingo de alltid göra
arbetsbyte till hos någon granne.
Vevånindje
I många gårdar hava kvinnorna genom att väva flera sorters band och vävnader av huvuddukar (som sedan forsålts till andra, ja aven andra orter) mycket bidragit till hemmets ekonomi.
Ärrarbet
Av ålder har det varit vanligt att kvinnor både gifta och ogifta farit ut på förtjänst dels som hårarbeterskor i både Sverige och utlandet, dels som trädgardsarbetare i städerna då särskilt i Stockholm, de stora byggena här och var i landet Många var roddare i Stockholm. En del for till Hälsingland och bakade tunnbröd mot betalning de mottogos alltid med nöje enär de voro kända for sin ärlighet och präktighet. På hösten gingo de i allmänhet hem till sitt land igen.
Tidjeri
Något tiggeri har mig veterligen aldrig bedrivits av personer här ifrån byn. Byn som sådan har
utgjort ett eget distrikt si kallad fattigvardsrote. Byn har sålunda själva dragit försorg om sina
fattiga. Detta har mest skett på det sättet att man
givit dem ingenting. Det blev på det viset billigast och detta var huvudsaken. Men tiggeri förekom som sagt ej.
Från min barndom minns jag vid flera tillfällen att tiggare kommo från de på den tiden fattiga socknarna i Våmhus och Älvdalen. Det var då vanligen gamla gubbar eller gummor som åtföljdes av ett eller två barn. De kommo in höllo fram sin lilla påse och bad om en smula mjöl eller litet bröd. Något som man ej nekade hur fattig man än själv var.